“Zlatko, chcem sa ísť pozrieť do Berlína”

“Zbláznila si sa? Ty chceš ísť naozaj všade! Mňa tam nič neťahá”

“Ale no tak, veď je to kúsok a iba na otočku”

“Tak dobre, kúp letenky”

Asi takto nejako vyzerá náš rozhovor keď sa objaví nejaká akciová letenka, alebo výhodná možnosť cestovania :). Inak to nebolo ani v tomto prípade a do Berlína sme sa teda vybrali na otočku. Ráno sme odlietali z Prahy a večer sme sa vracali vlakom naspäť. Prišla nám to ako dobrá možnosť sa ísť pozrieť na to, ako to v Berlíne vyzerá. K rozhodovaniu nám pomohla aj nove zavedené letecké spojenie Praha – Berlín od spoločnosti Easy Jet.

AKO DO BERLÍNA?

V sobotu ráno o 7:45 sme už sedeli v lietadle a mierili do Berlína. Je super, že let bol tak skoro, mali sme teda kompletne celý deň na to, aby sme si aspoň trošku toto mesto pozreli.

Prílet sme mali na letisko Tegel, čo bola obrovská výhoda, pretože sa nachádza blízko centra. Hneď sme si kúpili celodenný lístok na MHD (ktorý platí na autobusy, metro U-bahn a aj na vlaky S-bahn). Lístok vyšiel 7 € a platí aj na cestu z letiska Tegel. Sadli sme (alebo skôr sme sa postavili) do autobusu označeného TXL, ktorý nás odviezol na hlavnú vlakovú stanicu Hauptbahnhof.

ČO STIHNÚŤ V BERLÍNE ZA TAK KRÁTKU DOBU?

EAST SIDE GALLERY

East Side Gallery je pozostatok berlínskeho múru (celkom dlhý pozostatok). Nečakajte ale obyčajný sivý múr s ostnatým drôtom. Skôr sa pripravte na prehliadku umenia. Múr je celkom dlhý a po nejakom čase už nudný, aj keď pomaľovaný je nádherne. Keď sme sa konečne dostali ku koncu, naskytol sa nám výhľad na Most Oberbaum. Vybrali sme sa rýchlim krokom naspäť k S-Bahn smer Alexanderplatz.

Maľby na múre boli zväčša s tématikou ľudských práv…
…a ochrany životného prostredia.
V múre bola aj takáto bránička so zámkami zaľúbencov 🙂
Maťo pózuje pred mostom Oberbaum.

ALEXANDERPLATZ A BUDOVY OKOLO NEHO

Alexanderplatz je najznámejšie a najväčšie námestie v Berlíne. Naše očné radary zachytili Primark a to by sme neboli my, keby sme sa v ňom na chvíľu nestratili. No dobre, vychádzali sme z neho o hodinu :).

Fontána na námestí je v modernom štýle.
Maťo pod vplyvom nákupnej horúčky v Primarku 🙂

Kúsok od Alexanderplatz sa nachádza berlínska televízna veža – Berliner Fernsehturm. Ako to u televíznych vež býva, tak aj do tejto sa môžete ísť pozrieť. Ponúka vraj krásny výhľad na Berlín. Toto posúdiť neviem, neboli sme v nej. Pokiaľ by ste ju predsa len chceli navštíviť, vstupné je €15,50.

Najvyššia stavba v centre – televízna veža.

Prešli sme kúsok ďalej od televíznej veže a našli sme červenú radnicu – Rotes Rathaus. Krásna červená budova, ktorá nesie svoje meno práve vďaka červeným tehličkám, z ktorých je vystavaná.

Červená radnica bola dostavaná v roku 1869.

MÚZEJNÝ OSTROV

Na samostatnom ostrove približne v strede Berlína je sústredených 5 múzeí. Podľa mňa je to super nápad, aspoň človek nemusí behať hore-dolu, keď je fanúšikom múzeí. Zážitok je už iba prejsť sa po vonku, budovy sú nádherné. Nájdete tu Staré múzeum (vystavuje kópie antických sôch), Nové múzeum (Egyptské múzeum), Národnú galériu (diela Cézanna, Moneta, Degasa), Pergamonmuseum (umenie z dôb Babylonskej ríše, islamské umenie, numizmatické zbierky) a Bode muzeum (doba Stredoveku).

Budova Berlínskej katedrály (Berliner dom) sa tiež nachádza na Múzejnom ostrove.
Alte Nationalgalerie

SPOMIENKY NA HISTORICKÉ UDALOSTI

Z múzejného ostrova sme sa presunuli k najznámejšiemu bodu v Berlíne – Checkpointu Charlie. Bol to najznámejší hraničný priechod medzi východným a západným Berlínom z čias Studenej vojny. Na tomto mieste nájdete kópiu prvej strážnej búdky a “vojakov” s vlajkami USA, keďže táto časť Berlína bola po 2. sv. vojne Americkým sektorom.

Strážna búdka na bývalom hraničnom prechode je dnes vyhľadávanou turistickou atrakciou. Vojaci sú len herci pózujúci pre turistov.

Kúsok od Checkpointu Charlie sa nachádza Topografiu teroru. Vonkajšia expozícia mapuje hlavne obdobie tesne pred 2. svetovou vojnou a nástup Hitlera k moci. Nachádzajú sa tu zväčša fotografie a zdemolované časti budov.

Topografia teroru vykresľuje zlomové momenty histórie Nemecka a vzostup národného socializmu Adolfa Hitlera.

Židovské múzeum na ulici Lindenstrasse je vskutku impozantná budova, ktorá je  zaujímavo spracovaná a púta pozornosť. Už zo samotnej budovy sálal chlad a smútok. Pokiaľ vás zaujíma táto tématika, tak vstupné do múzea je €8.

Budova Židovského múzea.

Neďaleko Brandenburskej brány nájdete Židovský pamätník. Najskôr sme netušili čo to je. Židovský pamätník sa totiž skladá z “niekoľkých” betónových kvádrov. Nie je to veľmi ani označené, len pomocou Googlu sme zistili, že sme na mieste. Sivá farba kvádrov symbolizuje popol zosnulých.

Židovský pamätník je doslova bludiskom.

BRANDENBURSKÁ BRÁNA A RÍŠSKY SNEM

Symbol Berlína sme aj napriek slabému dažďu, ktorý sa spustil, nemohli obísť. Všade okolo bola spústa ľudí, turistov aj účastníkov zhromaždenia, ktoré sa tu zrovna konalo. Fotka bez ľudí na tomto mieste bola jednoducho nemožná :).

Brandenburská brána v plnej kráse.

Pár minút od Brandenburskej brány sa nachádza Ríšsky snem. Toto impozantné miesto sa nedá prehliadnuť. Chceli sme sa pozrieť aj dovnútra, ale začala som to plánovať príliš neskoro a už nebolo voľné miesto. Ak vás láka ísť sa pozrieť do presklenej kopule, nezabudnite sa dostatočne dopredu objednať online. Vstup je zadarmo :).

Budova Ríšskeho snemu je vskutku impozantná.